Pengikut

waktu solat

Rabu, 4 Disember 2013

kenapa?



kenapa aku masih hidup dalam kenangan itu?
kenapa ingat sedangkan perkara itu da 3 thn berlalu...
kenapa teringat...
kenapa pedih...
kenapa hatiku hancur lumat?
kenapa kejam sangat?!
kenapa jantung bagai direntap ganas!

kenapa sayangku?
kenapa dia sayang yang aku beri?
kenapa aku terima balasan yang macam gitu?
kenapa?
kenapa tergamak kau lakukan aku sebegitu!!!
kenapa aku masih cinta!!!

kenapa aku tak pernah rasa bahagia?
kenapa aku tak pernah lupa dia?
kenapa aku sedih?
kenapa aku masih merintih?
kenapa walau sekilas pandang teringat sampai ke hari ni?
kenapa aku jahat?
kenapa aku berdendam?

kenapa dia aku jumpa?
kenapa aku terima pujuk rayunya?
kenapa aku dalamkan cinta aku?
kenapa jumpa tapi tiada jodoh aku dengannya?
kenapa sayang sangat akhirnya aku merana?
kenapa sayu sangat nih?
kenapa kau pernah bersyahdu yang aku takkan kehilangan kau?
kenapa kau janji?
kenapa kau pinggirkan aku?
kenapa aku putuskan?!!!!!!!!!!!!
kenapa akhirnya aku yang terima semua ni?

A... menggamit kenangan zaman persekolahan...
A... ku mimpi kita bersanding atas kayangan...
seakan bisa ku sentuh peristiwa semalam...
dimalam pesta... engkau bisikan kata azimat ditelinga...



Ahad, 17 November 2013

aku tak sangka

entahla... kerana sayangnya aku kat aishah aku gagahkan jugak hadiri majlis die dan azam... aku tau aku xready lg utk terpadang atau terjumpa die... kire ok la xbertegur sape... sempat jugak aku elak... sempat jugak kak ngah kate aku tembam... aihhhhh... jauh disudut hati aku rindu mereka semua... tapi ape kan daya... aku bukan sapa2... aku dh agak da hati aku akan berdarah kembali even terpandang sket... walau sempat aku kalih ke azam... walau sesaat ia meninggalkan impak yg sgt besa dalam diri aku... dimana kekuatan aku aku pun xtahu... tp xpela... demi aishah... semua aku lakukan demi aishah n azam... smart je mereka... cemburu sgt mereka dh pun diijabkabulkan... aku hanya berlagak biasa depan yad n en hasnawi... sbnrnya dugaan mereka tepat... aku goyah... lama air mata kasih aku xtumpah... berjujuran jua akhirnya... sambil menundukkan diri pada ILLAHI...

Ya ALLAH... sedihnya aku...
Ya ALLAH... hibanya aku...
Ya ALLAH... dimanakah kekuatanku?
Ya ALLAH... betapa pahit aku telan jua...
Ya ALLAH... kenapa aku diduga sebegini?
Ya ALLAH... dimanakah kebahagiaan untukku?
Ya ALLAH... apakah aku turut hilang kasih sayang dariMU?

ampunkanlah aku YA RABB... tertanggung derita hati yang aku tanggung ni YA ALLAH...
sesungguhNYA,KAU MAHA MENGETAHUI YA RABB

Ahad, 18 Ogos 2013

Ape salah aku

بِسْــــــ...ــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم


Entahla... sejak 2 menjak ni aku diburu bermacam2 persoalan... kadang2 semua tu berlaku diluar kotak pemikiran aku... ntah ape2 ntah... satu persatu kawan aku hilang... kawan ke? aku pon xtahu selame ni ape yang dieorg fikirkan tentang aku? aku sampai banyak kali tanye diri aku... what in the blue hell are they? daripada seronok kawan tup2 boleh tinggalkan aku mcm tu je? kot ye pon ade masalah kite boleh bincang derrr... janganlah dok sedap salahkan aku macam awak tu baek sentiase? ape bendelah... macam teruk sangat aku ni... ce criter... APE SALAH AKU? bagi aku erti sebuah persahabatan itu lebih bernilai daripada cinta kot? aku pernah merana kot pasal cinta? xcaye? hah pegi bace semua blog aku yang dolu2 sebelum aku hilang arwah abah aku... seekarang semua tu da xde makne da pon... kadang2 aku bace gak blog blues aku dolu2 tu... aku tergelak sorang2 derrrr... derrrr... aku ni manusia biase derrr... xdenye aku ni dapat lari daripada masalah hidup... hukum and adat duniawi derrr... sape rase diri xpernah ade masalah? datang sini jumpa aku? biar aku bagi penumbuk besi aku sedas? sedangkan orang gila pon ngaku die ade masalah... kadang2 mende remah pon boleh jadi satu masalah... contohnye beteri kereta... agak2 brape lame kite xcheck condition beteri tu derrr? agak2 kalau beteri tu kong jadi satu masalah x derr? masalah ar kan? tengok pulak kite settle kan masalah tu macam mane... adakah masalah itu boleh diselesaikan atau bertambah lagi masalah tu? hahahahahaa! c'mon derrrr... jangan nk sombong sangat... kalau ko sombong kemane je sombong ko tu... kalau ko rase ko tu kacak atau cun tahap slurpy skali pon... akan ade lagi yang jauh lagi lawa daripada ko derrr... agak2 ko boleh kalahkan NABI YUSUF A.S atau zulaikha meh datang jumpa aku? aku nak tengok macam mane? derrr... hidup ni kene sentiase beringat derrr... rase cinta dalam diri manusia tu lumrah derrrr... cuma bagaimana kite nak menerima atau menolak je... simple... bukan agak tengok budak ni macam pelik je? ah ignore ajelah? ek elleyh... macam la aku akan menangis sampai lebam2 kalau ko nak tinggalkan aku derrr? berselepah lagi insan2 yang lebih sempurna dalam dunia ni... bukan ko seorang derrr... fikir2kanlah... mungkin cara aku tegur ni kurang menyenangkan... tidak pulak aku kate diri aku ni betul... jauh sekali nak kate aku ni perfect? tapi walau apa pun,benda dah pun terjadi... aku terima segalanya... bagi aku ape yang terjadi dibawah takdir ALLAH S.W.T jugak... semoga kita semua sentiasa dibawah rahmat dan lindungan ALLAH S.W.T amin...


Rabu, 3 Julai 2013

RAMADHAN 2013

بِسْــــــ...ــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Tanggal 10 julai nih syukur ke hadrat ILLAHI dengan limpah kurniaNYA... aku bersua kembali ramadhan yg dinanti2kan... pejam celik pejam celik xterase pon pantas mase berlalu... ase mcm baru aje aku jmpe ramadhan lepas... kesedihan mase belum hilang lagi... keperitan masih belum rede... kelukaan masih belum sembuh... namun itu semua dah berlalu jauh... aku kene bukak mate... kuatkan semangat.. buka lembaran baru... yg pergi tidak dilupakan dengan iringan doa tulus ikhlas sebagai tanda bukti kasih sayang aku kepada arwah ayahanda tercinta yang xkan pernah luput diingatan... harapan pada ramadhan kali ini,harap xbykla kerja2 site time2 puase ni... harap JANGAN ponteng even sehari walaupon lepak... harap xtgk gamba yg bukan2 kat dunia internet... harap sempat baca quran... harap xmiss even sehari solat sunat tarawih... harap xmkn byk dan sekaligus diet... dan last sekali,aku harap segala doa aku dalam ibadah puasa pada tahun ni segera dimakbulkan... bulan ramadhan ni bulan keberkatan,pengampunan dan penghapus dosa... disamping itu aku harus tekankan pada diri aku... doa paling mustajab untuk dimakbulkan ketika 30min sebelum masuk waktu maghrib iaini waktu berbuka puasa... harap aku xsia2kan even satu peluang sekali pun... "YA ALLAH... panjangkan umur ku dalam menjalani ibadah puasa pada tahun ini... cekalkan semangatku dalam mengharungi setiap dugaan yang bakal mendatang... amin YA RABB..."

Selasa, 18 Jun 2013

gantikan yang hilang bukan cari balik

بِسْــــــ...ــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG"

Setelah sekian lama xbertemu,ketika sebuk semak nilai bearing dan jarak batu sempadan melalui komputer riba dikawasan pembinaa. aku disapa seseorang yang  dah lama aku tak jumpa.

unknow : Assalammualaikum kanda! wahhhhh! bz nmpk?
aku : waalaikummussalam... ahhhh... kau? mcm mane ade sini mu?
unknow : bukan ko sorang dpt projek kat sini... ade ape2 ilmu yg ko nk kongsi?
aku : aku sebukla... mane ade mase nk ngajo ko... ko survive sendiri la... kate anak jantan!
unknow : hahahaha! yelerrrr... kite ni xpandai mcm awk...
aku : hahahaha! ape keje mu buat sini?
unknow : aku setup laluan culver ar...
aku : (reaksi terkejut) makkkkkkk aihhhh! ko lg terror drp aku rupenye!
unknow : abeh ko wat ape?
aku : tanam batu...
unknow : nnt ajo aku sket2 cane nk check?
aku : bereh... stakat chicken chop celah gigi je ase aku?
unknow : hahaha! ilmu nye pasal...
aku : aku dengo ko da nk kawen? nape dop khabo ngan aku?
unknow : ah kau tu sebok sgt... ade je gambo majlis aku tunang tuh...
aku : aku kurang periksa rasenye...
unknow : ko ape cerite?
aku : aku? gini jelerrr? selagi belum tutup mate? keje3x! (budak2 aku ktawe hahahaha)
unknow : ah ko tu yg xberubah... barang yg lepas jangan dikenang kanda... kawan tgk awk ni boleh tahan jugak...
aku : mule dah syarahan ugama ko?
unknow : aku ni kecewa jugak mcm ko brader... tgk aku skrg? cntk ke x itu tolak tepi janji jalan... umo kite dah brape bro?
aku : hahahahaha... bkn aku xndak... ade je yg aku aim tp xmenjadi wat mase ni...
unknow : kawan xsalahkan kalau awk tu memilih... tapi jangan terlampau memilih... kawan tahu ex awk tu mcm mane orangnye... c'mon la bro... "gantikan yang hilang bukan cari balik" die tu...
aku : hahahaha... heyyyyy ntahla bro... yg pasti skrg aku berjaya tgglkn die 100%
bdk : a'ah! sampai tdo mimpi sebut name die? pejadah ko?
aku : (amek batu baling dan bdk aku lari)
unknow : hahahahaha! tp aku pecaya usaha ko tu... sometimes kite kene kejam utk lupekan kisah silam... ala bro... jalan kene tgk depan bkn blkg...
aku : precisely... mane? da kol 1 ni? makan?
unknow : bereh... asam pedas kampung lepau k?
aku : sengih tanda setuju...

sometimes hati aku degil utk buka mata ke orang lain... bila buka mate nak yg mcm erra fazira... sedola awk tu xsame pon mcm aaron ajiz! manusia xpernah sempurna... yg sempurna hanya YANG ESA... yg membezakan hanyalah pandangan dan penilaian seseorang terhadap kite sedangkan mereka xtahu ape yg kite fikirkan... wallahualam... sekadar nukilan untuk dijadikan pedoman...



Jumaat, 3 Mei 2013

pernah tak kite rase berdosa? pernahkah kite rasa bersalah?

بِسْــــــ...ــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــم

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG"

tatkala aku mengelamun keseorangan. tiba2 aku terpanggil utk bukak balik blog aku yg dah berhabok bagai nih. lame sgt tak bukak tulis2 ape yg terlintas difikiran aku. aku rase terpanggil untuk mempersoalkan kpd diri aku, "pernah tak kite rase berdosa? pernahkah kite rasa bersalah?" seringkali bermain2 difikiran aku. perfect ke aku ni? baek ke aku terhadap org? adil ke terhadap semua kawan2 aku? mampukah aku puaskan hati semua orang? itulah persoalan yg kadang2 aku selalu fikirkan... walaupon aku sedar sape diri aku... aku ni hanyalah insan biasa yang sering kali cuba utk puaskan hati sume org... byk kali buat silap kat orang... tapi kadangkala insaf tu datang sekejap je... hanya tersentak sekejap... pastu lupe pahtu buat blk kesilapan yg sama... rase2 berape ramai yg xsuke dgn aku? bile org kate aku bdk2 aku xleh terime... hakikatnye rasenye betul... lame aku fikir soal tu... aku renung sendiri... ye ke aku ni bdk2? kadang2 aku cuba nafikan jgk... bila ego menguasai diri mulela tegak balik? eh tak! aku umo 28 derrr... mesti lagi matured n macho... matured tang mana? macho tang mana? usahle nk berangan... huhuhuhu... walau mcm mane pon aku tetap rase aku da buat yg terbaek utk diri aku... yang mana bole terima harap dieorg faham aku ni mcm mane... kekal kawan ngan aku... itu dah baru mukadimah tu... antara dosa dengan kawan... haihhhhhhh... itulah aku... beli nk berubah xtahu?

berbalik dengan tajuk tadi... jauh gak aku menyimpang drp tajuk td asenye... pernah xase kite ni perfect didepan ALLAH? konon xde buat dose la? hahahaha... aku kene sentiase beringat... YANG MAHA SEMPURNA tu sentiase sempurna... aku sendiri manusia biase... ade nafsu... mmg xlah lepas dari buat dosa... dosa yang mcm mana? haaaa itu yg harus aku tekankan pada diri aku... tanya hati sendiri... tanya diri sendiri... rewind balik minda... kemudian renung... dosa ape aku selalu buat? dosa yang mcm mane? berape kerap? untuk ape? sampai bile nk ulang? xtakot ke balasannye nnt? tp aku ibarat msk kiri keluo ikut kanan... ulang lg... aku buat lg... mcm mane? last sujud aku doa aku ihktiar nangis2 aku mntk... "berilah aku petunjuk hidayahMU... janganlah KAU terbalikkan hati aku setelah KAU berikan aku petunjuk..." aku harap suatu hari ALLAH perkenan doa aku tu... aku sebagai hamba kene sentiase mntk doa mcm gitu... kenape perlu sentiase meminta? kerana meminta itu adalah tanda yg kite ni adalah seorang hamba kepadaNYA... daripada mase aku buat umrah aritu... 2,3 hari sebelom balik... aku risau sgt2 yg aku ni byk berbuat dosa lepas aku sampai sane nnt... entahla... aku sentiase rase mcm gitu... sampailah hari terakhir aku di Makkah... buat tawaf wida' dekat kaabah... mase bace doa itu tiba2 hati aku jadi sebak... aku pilu... aku nangis depan kaabah... nangis yg betul2 pilu... bile aku kenangkan ketika itu aku rase hati aku ni tersgtlah luhur... tersgtlah layu... tersgtlah sedih...pedih... n ase sgt2 remok... nampak sgt yg aku ni byk sgt buat dose... "YA ALLAH... rindunye aku mase kat sane... panggilah aku lg utk kesane lagi... tp sekirenye umurku xpanjang,KAU gantikanlah aku syurgaMU walaupon aku xlayak..."

haihhhhhh... renungkanlah... sampai bile aku nk mcm ni? kalau aku selalu lewat2kan solat aku harap aku rajin awal2kan... kalau aku ade suke nk sakat2 org sampai mengundang kebencian dan kebosanan orang... maka cukup2lah... hentikanlah kaco2 org tu... biar org nmpk aku ni betul2 matang... bkn sombong dgn org bkn serius dgn org tp kurangkan berckp... takot ape aku ckp tu mengundang dosa pada diri aku sendiri... dosa dengan ALLAH mungkin dpt diampun tp jika dgn org? sape tahu? aku pon xde mukjizat nk bace lintasan hati org? bace ape yg org fikirkan ttg aku? hanya mampu melihat bila org itu lakukan kpd aku je... haihhhhhhh... aku xperfect... malah bukan maksum... jauh sekali baek sgt2 sampai xterlepas berbuat dosa... aku kene sentiase beringat... waspada... walaupon dgn kwn baek sndiri... ape org kate? warna kulit mungkin same tp hati juga yg lain2... begitu juga terhadap ALLAH... aku harap aku xpernah sombong dgn ALLAH... awalkan solat... doa panjang2... mntk byk2... mohon ketenangan... semuanya... insaflah wahai empunyer diri... takotlah jika hati aku ni terbalik... kalau aku sesat maka hancur binasalah aku... "YA ALLAH... ampunkanlah aku... peliharalah aku... lindungilah aku... selamatkanlah aku... sayangilah aku... redhakanlah keatas diriku... bimbinglah aku ke jalan yg benar sebelum aku membimbing anak dan isteri aku pada masa hadapan... dengan rahmatMU KAU ampunilah aku... dengan rahmatMU kau selamatkan aku dan semua kenalan serta saudaramaraku daripada azab api nerakaMU... amin

#dosa masa silam merupakan hukuman kita pada hari ini... bagaimana dgn mase depan kelak?




Jumaat, 1 Mac 2013


video

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they're dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who's wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight