Pengikut

waktu solat

Selasa, 21 Februari 2012

keresahan aku

tatkala aku melihat
jam di komputer
tepat pukul 8.11mlm
tiba2 datangnya satu idea
untuk aku cakap-cakap kosong lagi...
kebosanan melanda diri
jemu
melihat komen rakan-rakan
di laman facebook alam maya
yang sentiasa melekakan
ciptaan bani israel
yang tak pernah jemu untuk
menceriakan aku
walau hakikat sedih dihati masih terasa
terasa kehilangan
yang tak terperi sakitnya
namun aku akui
segalanya takdir 
yang ditentukan YANG MAHA ESA
yang aku sentiasa patuh dengan suruhanNYA
sentiasa sujud "subhanarabbial azimi wabihamdi"
 serta selawat keatas Nabi jujunganku
kekasih ALLAH
"Asyhaduallaa... illah haillallalah...
wasyhaduan namuhammada Rasulullah..."
sentiase diucapkan dalam tahyat awal dan akhir
setiap 5 waktu solat ku...
sentiasa mendoakan kesejahteraan hidup
aku,ibu,adik-beradik,saudara-mara,sahabat,muslimin dan muslimat serta mukminin dan mukminat...
sentiasa mendoakan
arwah abah 
dan permata hatiku ibu tercinta
yang masih mengalir air matanya
atas pemergian suami tercinta...
aku insaf... 
aku kagumi... 
serta ikut sayu...
melihat kesedihannya...
namun aku harus tabah...
walau hakikatnya
aku pun sayu jua...
sekali air mata ibuku tumpah
maka berdosalah aku
ibarat lautan rasanya... 
sekali menitis...
 ibarat gunung beratnya
tak tanggung 
akibat dosa yang dirasa...
sesekali,diwaktu kerjaku
kepala ku mendongak kelangit...
melihat awan...
ciptaan ALLAH azawajalla...
yang begitu indah dan lembut...
memikirkan...
apalah yang arwah abah aku buat disana?
bagaimanakah perasaan ibu sekarang?
Allah... Allah... Allah...
kadangkala tak terkata sakit yang aku rasa...
dalam usaha menelan hakikat dan takdirMU...
yang KAU sentiasa uji keimanan
setiap hambaMU...
YA RABB...
aku percaya YA RABB...
KAU tak akan uji hambaMU
sekiranya hambaMU tak mampu nk tanggung
setiap ujian yang KAU uji disetiap hambaMU...
aku sentiasa berjaga-jaga...
meneliti setiap langkah dan haluan ku...
supaya tak akan pernah tersasar dari jalanMU
tidak akan pernah sekali pun tersesat dari jalanMU...
tapi aku manusia biasa...
yang tak akan pernah lari daripada membuat silap...
aku hanya mampu merancang...
tapi aku pasti ada silapnya jua...
tidak berani untuk pasti...
haihhhhhhhhhhhhh...
aku percaya YA ALLAH...
KAU sentiasa mendengar rintihan hatiku...
meneliti setiap maksud kata-kata hatiku...
kerana KAU YANG MAHA BIJAKSANA...
lagi MAHA MENGETAHUI
apa kejadian sebelumku,sekarang dan masa hadapan...
semuanya ada ditanganMU...
walau apa pun...
aku kena sentiasa bersedia... 
sama ada dalam jaga atau alpa...
dalam tidur dan jagaku...
kerana... aku tahu aku setia dalam sujudku...
hanya padaMU YA RABBIL IZZATI...
entahlah...
kadangkala kekuatan yang aku rasa...
hanya datang sekejap...
berlakon...
dihadapan semua sahabat-sahabatku...
supaya aku tidak dipandang anak manja...
walaupun jelas dimata mereka... ketika aku meratapi jenazah abah...
aku peluk...
aku tekap muka aku disebelah lengannya...
sampai bila?
sampai bila aku harus begini?
kerna yang berlalu telah pun berlalu...
yang pergi tetapkan pergi...
sebak...
aku meronta dalam diam!
marah!
tapi untuk apa?
marahkan takdir ALLAH?
oh tidak...
maka nerakalah jawabnya nanti...
alangkan panas matahari aku lari?
inikan pula neraka?
haihhhhhhhhhh...
apa yang mampu aku lakukan lagi?
hanya letakkan segala-galanya kepada ALLAH...
datangnya masalah dariNYA...
kepadaNYA jualah harus aku minta petunjuk...
serta jalan dan buah fikiran...
untuk selesaikan segalanya...
terkadang aku buntu...
resah...
nak saja aku jerit... memberitahu keperitanku!
apakan daya...
yang pasti ungkapan yang akan dikatakan...
SABAR... REDHALAH... 
selepas itu?
tangisku datang lagi...
wahai MOHAMAD FAIZI!
bangunlah!
gagahilah!
percayalah!
ada hikmah disetiap yang terjadi...
walau terkilan...
walau terluka...
aku harus berani!
tempuhi dan teruskan perjalanan
yang pasti tiada penghujungnya...
sampailah ke akhir hayatku...
ampunkan aku...
YA ALLAH...
YA RAHMAN...
YA RAHIM...
amin... amin... YA RABBAL ALAMIN...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan