Pengikut

waktu solat

Jumaat, 31 Ogos 2012

muhasabah

edcoustic-muhasabah cintaku
1 ramadhan dah pon berlalu... 1 syawal pon dah berlalu... mmg pedih ar raye thn ni... tp alhamdulillah... walau rindu ibarat ombak menghempas pantai tp hati aku tetap teguh... akal aku masih waras... itulah tanda kekuatan iman... sedih tu mmg xdpt nk dinafikan ar... ingatlah ALLAH walau dimana kite berade... ingatlah ALLAH walau ape pun kite buat... nescaya ALLAH pasti ingat kite setiap waktu... maka kite perlu bersyukur sbb kite masih lg bernafas... tubuh badan cukup sifat... kene muhasabah diri dan bersyukur dgn ape yg ALLAH kurniakan... kalau kite fikir yg kite ni bernasib malang... ingatlah,ade orang lebih malang nasibnye berbanding kite... bile ALLAH uji maknanye ALLAH sayangkan kite... DIA nk tgk sejauh mane keimanan dan ketaqwaan kite... kite sbg manusia xpernah perfect... tp kite kene usaha utk jadi yg terbaek... itulah gunenye iman... kalau kite cakap kite ni perfect tu bermakna kite bangge diri... riak... mendatangkan murka nnt? seksaan api nerake tu teramatlah dahsyat... setiap manusia pasti akan dihitung walau dose dan pahala sebesar zarah sekali pon... ape pon xkan dpt lepas...  "YA ALLAH... jadikanlah kubur ayah ku seperti taman2 syurgaMU YA RABB... dan jangalah KAU jadikan kubur ayahku seperti api nerakaMU YA ALLAH... luaskanlah kuburnye... janganlah KAU sempitkan kuburnye... terangilah kuburnye janganlah KAU gelapkan kuburnye... amin" itulah doa yg sentiase bermain2 difikiran aku... xpernah lepas dari setiap solat aku... walaupun solatku belum sempurna,tapi aku tetap kene usaha utk menjadi yg terbaek... walau ape pun,aku harap ALLAH sentiase terime setiap amalan aku... haihhhhhh... kadang2 aku ni seolah2 xpernah takot dgn ALLAH... ckp yg bukan2,tgk bukan2,buat mende yg bukan2 n mcm2 la... (yang aku rasela) sampai satu mase aku jadi takot nk jmpe hari esok... sempat ke aku ni bertaubat? cukup ke amalan aku? berape byk pahale je yg aku dpt? sebesar mane pulak dose2 aku? uishhhh! tak terjangkau difikiran aku... itulah gunenye muhasabah diri... hitung... setiap mlm sebelum tido,fikir sejenak... ape yg aku dah buat sepanjang arini? semoga ALLAH merahmati kite semua... yang baek semua datang dari ALLAH... yg buruk semua diri kite sendiri... sabar dan ikhlas itu ISLAM! usaha! utk jadi lebih baek drp semalam! amin...  p/s : cari mase dgr ceramah ustaz kazim kat youtube... semoga bertambah2 ilmu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan