Pengikut

waktu solat

Sabtu, 28 Januari 2012

xtahu nk ckp ape sbnrnye masalah aku...

Assalammualaikum W.B.T




Mcm2 bermaen dlm benak fikiran aku... tahla... mcm2 dugaan yg aku terima... kadang2 aku buntu memikirkan mcm mane nk selesaikan setiap masalah yg aku rase... kadang2 aku sendiri xfaham... adekah silap tu berasal drp diri aku sendiri atau sebaliknya... lg lah gile aku nk nunding jari kpd org laen? ntahla... betul la kate org,setiap org xkan dpt lari drp masalah... semua org ade masalah... hanye org gile je xde masalah... tp,xkan nk tibe2 nk mntk jd gile sbb nk lari drp masalah? itu xredha namenye tu... aku sendiri tahu yg kite dah ada jalan dan panduan... gunekan saje ape saje carenye pon,yg pasti tempat sebaek2nye utk mntk penyelesaian adalah ALLAH... drp DIA datangnya masalah dan kpd DIA juga kita mntk pertolongan... dalam surah al-insyirah juge ade menerangkan... tiap2 masalah pasti diselitkan penyelesaian... aku harap setiap masalah yg aku hadapi tu adela jalan penyelesaiannye...

Haihhhhhhhhhhh... rindunye kat arwah abah... ntah2 die nmpk segala masalah yg aku hadapi dari alam sane agaknye... kalau die nmpk aku sedih2 mcm ni aku harap die doakan aku dari dlm tidurnya yg panjang tuh... sedih sgt2... sayu gile... ibarat satu selumbar tajam menusuk tepat2 kat jantung aku... skt yg xtertanggung... ibarat luka yg tiada penawarnya... namun hakikat tetap hakikat... kerana jodoh,ajal dan pertemuan semua ditangan tuhan... walau ape pun yg aku rase,aku kene terima yg ALLAH lebih menyayangi abah... mmg dah sampai mase die... redhakan saje... mmg itu jalan yg terbaek... tp yelah... rase janggal... kalau dulu ade je die dalam bilik tgh tido... skrg tgh tido yg xbangun2 dipusara dia... menunggu mase utk dibangkitkan kembali nanti... aku kene tingkatkan amalan supaya aku dpt jmpe die di syurga nanti... byk yg aku perlu betulkan diri sendiri... perangai aku,sifat aku,fikiran aku... yg mane boleh mendatangkan dosa... kene ubah semua... tp aku ni manusia biase... yg pasti ade kelemahannye tersendiri...

Jodoh... sapela yg sudi nk jadi isteri aku nanti? sering bermain2 difikiran... duet dah ade da... calon je belum jmpe lg... mcm2 care dah aku cube... ngorat sane sini xpernahnye nk dapat... atau mgkn aku terlampau memilih yg cntk2 mcm erra fazira? sedangkan diri sendiri pon tahu xla handsome mane pon? tahla... dah taste aku mcm gitu... kadang2 aku sampai naek bosan... give up nk tacle awek nih... terlampau memilih kesempurnaan... nk yg lawo2 saje... diri kalau kaye xpe la jugak... kelulusan pon xde la tggi mane... ade perasaan lg nk smbg study tp belum rezeki gak... yg ibu da pesan nk kawenkan aku secepat yg mgkn... kesian ibu... die tapaham ape yg aku hadapi skrg ni... tahla... pening aku dibuatnya... dah xtahu mcm mane da ni... harap ALLAH bg aku petunjuk n terima seadanya sape die bakal peneman hidup aku dunia n akhirat... aminnnn...

kelulusan dan pekerjaan... aku xtahu bile nk dpt smbg lg blajo tah? bercite sgt nk upgrade... tp nmpknye belum rezeki... aritu mntk PJJ DUT dapatnye ape? DKA... mmg aku tapegi... membazir je... dah ade basic ukur nk tuko ke civil engineering... mmg xboleh bla... rase xadil pon ade? politeknik buat system baru yg menyakitkan hati org... suke2 hati je tuko2 gitu? drp PJJ 2thn lebih jd 4thn lebeyh? pastu nk smbg PJJ nk kene ade kelayakkan jugak? dah le tu,xhebahkan ke orang awam lak tu? ramai yg xtahu sgt pasal PJJ nih... tup2 orang lepasan SPM pon boleh apply same? xgune akal agaknye... dah sah2 bdk2 makin pandai... confirm2 sume masuk fulltime! yg gatal g ubah PJJ jd 4thn tu wat menatang hape? kot ye pon FB ade? room sejuta pelajar politeknik kan ade? salah ke tye pendpt student dulu baru wat kptsn? ini nk pk sng keje wat mcm gitu je... tah pape tah! keje... aku xtahu sampai bile nk keje swasta... mmg syiok bonus 2bln... tp terjamin ke mase depan kalau gaji asyik kecik gitu je? nk mkn seorg pon xcukup... nasib ade family kalau x? cmne tah idop aku... harap dpt le desk gov... harap ALLAH kurniakan aku rezeki keje dijabatan kerajaan... aminnnn...

Waktu sekarang menunjukkan pukul 2:22pagi... dan aku masih xngantok dikala waktu begini... isap rokok sebatang... release tension la kononnye... tu pon satu masalah gak tu... drp dulu pk nk berhenti... tak berhenti2 gak... satu masalah gak nih... xkan nk tunggu da rosak organ yg terlibat baru nk berhenti? haihhhhhh tahla... kalau g site lg la... bkn sikit,byk gak aku isap tu... dlm keadaan xsedar gak tu... sebok pk  keje katekan... tp alhamdulillah aku xgile menatang tu... sampai sehari 2kotak! just isap sket2 je... tetapi! sampai bile? drp hari2 aku beli menatang tu baek aku derma masjid atas name arwah abah? tp tahla... isap gak lg? insya-ALLAH... harap ALLAH buka jalan utk aku berhenti merokok... dah tahu fatwa kebangsaan mengatekan rokok ni haram sbb membahayakan kesehatan... kalau la aku jd PM... haramkan terus serta merta rokok nih kat malaysia... sape seludup tangkap,pancung dikhalayak ramai... tp nk wat cane... da terjebak... cube suatu hari nanti... kene cekal...

Ape lagi masalah aku agaknye? badan! aku rase makin lame makin naek bentuk badan aku... kalau lawa xpe la jugak... ini! da mcm ikan buntal dah aku ni... drp aritu niat nk puase 2x dlm seminggu... xbuat2 gak? nk wat cmne? baru nk puase je esok turun site... pastu menung... bile nk puase lg? walau cmne skali pon... kene gak turunkan sket berat badan yg berlebihan nih... makin teruk aku tgk... tah2 tacle awek sane sini xlekat sbb badan aku kot? mane la tahu? agaknyela kan... hufffff... harap ALLAH tunjukkan jalan cmne nk kuruskan badan nih... makin lame makin takot tgk diri sendiri ni haaaa...

Hmmmmmmm... byk lagi masalah yg xdpt nk dihuraikan dalam arena blogger nih... aku percaya dalam setiap masalah yg dtg yg aku hadapi ni adelah jalan penyelesaiannye... jgn biarkan kehidupan aku dibelengungi misteri... eh sala... masalah... hahahaha... no matter what,stand up,think,move forward... selalu tadah tangan berdoa kpd YANG MAHA ESA utk diberikan ketenangan... buah2 fikiran penyelesaian... fikiran yg waras... tahap kesabaran yang tinggi... insya-ALLAH dpt selesaikan walaupun xsemua masalah boleh diselesaikan... aku kene sentiase beringat... ALLAH xakan uji hambaNYA kalau hambaNYA xmampu nk tanggungnye... walaupun abah dah xde,inilah masenye utk menjadi seorg lelaki sejati... hadapi setiap masalah dgn matang... berdiri sendiri dan berdikari sendiri... percaya ALLAH sentiase bersama aku... "YA RABB... berikanlah kemudahan utk selesaikan segala masalahku... berikanlah petunjuk dan hidayahMU... agar aku xterpesong drp jalanMU... dari jatuh kelembah kesesatan dan kemaksiatan yg sentiase dihasud dan diganggu dgn godaan syaitan laknatullah.... aminnn" akhir kata,face the reality faizi... face it all...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan